wprowadzenia do
codziennej modlitwy
|
|
Tutaj zamieszczamy krótkie wprowadzenia do codziennej modlitwy.
Sposób modlitwy, który proponujemy, znajdziesz
tutaj (modlitwę można skrócić lub dostosować do własnych
możliwości), natomiast uwagi dotyczące modlitwy i życia duchowego
znajdziesz
tutaj. Wprowadzenia są redagowane przez ekipę e-DR.
Czytania na dany dzień znajdziesz
tutaj.
|
|
Sobota, 18 czerwca tekst:
Mt 6,24-34
Komu służy
Twoje serce? Pomyśl przez chwilę kto lub co jest dla Ciebie w tej chwili
najważniejsze? O co troszczysz się każdego dnia? Jezusowi nie chodzi o
to, żeby być lekkoduchem, ale o to, by troska o sprawy ziemskie nie
przysłaniała Boga. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić powie osoba, której
ledwie starcza od pierwszego do pierwszego. Ale Bóg mówi dziś:
Zaufaj, jesteś ważniejszy niż wróble czy lilie na polu. A skoro te
podtrzymuję w istnieniu, o ileż bardziej Ciebie... Komu ufasz?
Bardziej ludziom czy Bogu? Ufność jest spodziewaniem się obiecanej
pomocy. Jeśli Bóg coś obiecuje, to to spełni. Czy wierzysz w to? Z
ludźmi bywa różnie... O co w tym momencie troszczy się Twoje serce.
Poproś dziś Boga o to, czego Ci dziś najbardziej potrzeba.
Anna Goliszek
|
|
Piątek, 17 czerwca tekst:
2 Kor 11,18.21b-30
Jak wiele
jestem w stanie znieść dla Chrystusa? Paweł, poznawszy Zbawiciela,
postawił wszystko na jedną kartę. Nie było nic takiego, co mogłoby go
odstraszyć od głoszenia, zniechęcić. Każde z trudnych wydarzeń wyryło mu
się w głęboko pamięci – znak, że nie były dla niego błahostką. Można
powiedzieć, że postawa Trzynastego Apostoła była wielką łaską Boga. Ale
równocześnie nie można zapominać, że wymagała stu procent pawiowego
zaangażowania i wysiłku. A do czego ja jestem zdolna, aby współpracować
z Bogiem, który chce działać we mnie i przeze mnie? Każdy z nas ma swoje
sto procent, swoja własną miarę. I nie chodzi o to, aby każdy z nas był
– jak Paweł – pięciokrotnie bity i raz kamienowany. Ale czy jestem w
stanie podejmować jakiekolwiek wyrzeczenia? Bóg dla mnie wyrzekł się
wszystkiego, ogołocił się, czy – dosłownie – opróżnił, do samego dna.
Czy jest we mnie pragnienie, aby tę miłość odwzajemnić? A czy pragnę aby
być Mu jeszcze bardziej posłuszną, jeszcze bliższą, jeszcze wierniejszą?
Natalia Żelasko
|
|
Czwartek, 16 czerwca tekst:
Mt 6,7-15
Modlitwa,
jakiej uczy Jezus zaczyna się od uwielbienia Boga. Czym ono jest?
Mówieniem jaki Bóg jest, wspominaniem Jego dzieł, zachwytem nad Jego
działaniem. A wszystko ze względu na samego Boga, bezinteresownie. Czy w
Twoim życiu jest taka modlitwa? Dopiero potem jest prośba, bardzo
konkretna i pełna wiary. Bardzo ważne w naszej modlitwie jest też
relacja do drugiego człowieka. Stając do modlitwy, każdej modlitwy
trzeba popatrzeć, czy mam coś przeciw bratu lub czy on ma coś przeciw
mnie. Co dla Ciebie znaczy przebaczyć bliźniemu. A sobie samemu? Mocne
słowa wypowiada Jezus w kontekście przebaczenia i nieprzebaczenia.
Pomyśl przez chwilę, jak to wygląda w Twoim życiu? Dzisiejszą modlitwę
zakończ spokojnym, medytacyjnym odmówieniem Ojcze nasz.
Anna Goliszek
|
|
Środa, 15 czerwca tekst:
Mt 6, 1-6.16-18
1. Mamy się strzec, by uczynków
pobożnych nie wykonywać przed ludźmi, by nas widzieli (i mieli okazję do
"pochwalenia" naszej pobożności). Dlaczego Jezus mówi akurat o uczynkach
pobożnych? Czy wszystkich naszych uczynków nie mamy wykonywać z
prostotą, a nie dla pochwał? Bo w sferze wiary, sferze religii jesteśmy
bardziej narażeni na hipokryzję i udawanie. To tu właśnie potrzeba
większej czujności i nieustanne badanie swoich intencji, motywacji - bez
tego bardzo szybko nasza wiara stanie się fasadowa i pozorna.
2. Wsłuchaj się w Jezusowe
słowa. To, co widoczne na zewnątrz, nie zawsze odpowiada temu, co jest
wewnątrz człowieka. Ale na pewno to, co jest wewnątrz człowieka
kształtuje go całego - także to, co jest zewnętrzne. Kiedy więc ktoś
próbuje budować fasady na zewnątrz (pozorowaną pobożnością), to przez to
wcale nie sprawi, że jego wnętrze stanie się pełne dobrych owoców.
Pustka serca pozostanie, a fasada - wcześniej, czy później - runie. Ale
jeśli ktoś buduje swoje wnętrze, to nie będzie mógł tego ukryć, gdyż to
co jest w naszym sercu, kształtuje całe nasze życie, także to
"zewnętrzne". Po owocach można to rozpoznać. Taki człowiek spotyka się z
Bogiem w ukryciu swojego serca, gdyż tam mieszka Bóg. Pomyśl, na czym
budujesz swoją pobożność i czy miejscem Twojego spotkania z Bogiem jest
rzeczywiście głębia Twojego serca.
o. Grzegorz Ginter SJ
|
|
Wtorek, 14 czerwca tekst:
Mt 5,43-48
1. Jezus mówił do wszystkich.
Zarówno do tych, którzy starali się być posłuszni usłyszanej nauce, jak
i do faryzeuszy, najczęściej stających w opozycji do Jego słów i gestów.
Mimo ich jawnej niechęci przyjmował zaproszenia do ich domów, a także
zwracał się do nich w nauczaniu. Przyszedł do wszystkich – zarówno do
tych, którzy Go przyjęli, jak i do tych, którzy odrzucili. Bo Bóg jest i
pragnie być dla wszystkich, ze wszystkimi, we wszystkich. Ojciec posłał
Go na ziemię dla dobrych i złych, sprawiedliwych i niesprawiedliwych,
aby wszystkich zgromadzić w Chrystusie. Choć różnie wyrażana, miłość
Trójjedynego jest jednakowa dla wszystkich. Ta sama miłość wzywa
spragnionych i utrudzonych, ta sama pomstuje na faryzeuszy, którzy nie
chcą przyznać się do błędu. Ta sama wskrzesza syna wdowy, płacze nad
zmarłym przyjacielem, ta sama ostrzega Korozain przed dniem sądu i bywa
twarda, niemal opryskliwa dla ludzi o zatwardziałych sercach. Różne
rodzaje działania mają u podstawy zbawczy zamiar skierowany do każdej
konkretnej osoby. Czy więc mamy prawo nienawidzić? Czy mamy prawo
wprowadzać podziały między ludźmi? Naszym zadaniem jest działanie na
rzecz jedności. Jeśli nie da się tego zrobić słowem, czy gestem, mamy
próbować modlitwą. W ten sposób będziemy dziećmi Ojca niebieskiego. Czy
staję się co raz bardziej dzieckiem Boga w tym znaczeniu? Czy uczę się
od Niego prawdziwej miłości?
2. Bóg zsyła deszcz na sprawiedliwych i
niesprawiedliwych. Różnica ta występuje nie tylko między ludźmi, ale też
we wnętrzu każdego z nas. Jest tam część sprawiedliwa, która przyjmuje
Pana i Jego słowa. Jednak jest też trochę grzesznika, faryzeusza, który
jest obojętny albo niechętny Jezusowi. Często jest tak, że trudno nam
lubić tę słabszą część siebie samego, nie mówiąc nawet o kochaniu jej. A
jednak dziś słyszymy od samego Syna Bożego, że Bóg zsyła deszcz (możemy
przeczytać: łaskę, zbawienie, błogosławieństwo) na obie te „części” nas.
Miłuje Cię w dobrych, zdrowych, pięknych aspektach, ale chyba jeszcze
bardziej w tych, które są złe, słabe, chore. A Ty masz być tak jak On –
kochać nie tylko to, co ładne. Ale też to, o czym w sobie wolałbyś
zapomnieć. Pomyśl teraz o takich miejscach w sobie samym. Zobacz, które
z nich są najbardziej spragnione kochania, akceptacji. Poproś Ojca, aby
nauczył Cię miłować siebie samego nawet wtedy, gdy – grzesząc – stajesz
się sobie wrogiem.
Natalia Żelasko
|
|
Poniedziałek, 13 czerwca
NMP Matki Kościoła tekst:
Dz 1,12-14
1. W przygotowaniu do
dzisiejszej modlitwy wyobraź sobie "salę na piętrze", gdzie zwykli
zbierać się Apostołowie. Jest wśród nich Maryja i inne kobiety. A Ty,
jakie miejsce wśród nich zajmujesz? Z kim i o czym najbardziej chciałbyś
porozmawiać? Jaka atmosfera panuje, jak ją odbierasz? Jezusa już nie ma
pośród nich, ale czy można w jakiś inny sposób odczuć Jego obecność?
2. Kościół rodzi się ze wspólnotowego
przeżywania obecności Jezusa. Uczniowie po wniebowstąpieniu gromadzą się
razem. Jednoczy ich prawda obecności Boga. Jezus jest obecny pośród nich
nadal: "Gdzie dwaj albo trzej gromadzą się w Imię Moje, tam Ja jestem
pośród nich". Pomyśl z kim Ty tworzysz Kościół? Mówi się o Polakach, że
wstydzą się publicznego przyznawania do swojej wiary. Prawdziwy problem
byłby wtedy, gdyby nawet wśród najbliższych: w rodzinie, pośród
przyjaciół, zabrakło tego wspólnego przeżywania wiary i rzeczywistej
obecności Boga, pośród dwóch lub trzech modlących się. W takiej
perspektywie można sobie zadać pytanie: "Z kim ja tworzę Kościół - ten
mi najbliższy, bardzo lokalny? Czy jest to moja rodzina, przyjaciele?
Jak wygląda moje zaangażowanie w życie parafii, diecezji?".
3. Zachęcam do zrobienia małego ćwiczenia:
Na pewno oglądasz wiadomości lub czytasz prasę. Następnym razem jak
usłyszysz czy wyczytasz słowo "Kościół" przyjrzyj się swojemu rozumieniu
tego słowa. Co pod nie podłożysz: a) To pewnie episkopat i księża; b) To
taka organizacja, której jestem posłuszny i opłacam co niedziela składkę
członkowską; c) Mówią o mnie - mówią o moim "ja" włączoną we wspólnotę
"my". Czemu może służyć takie ćwiczenie?
4. Na koniec modlitwy poproś Maryję, by
była Matką Twojego Kościoła, tego najbardziej Tobie bliskiego w gronie
rodziny czy przyjaciół. Proś o łaskę odczuwania obecności Boga i
umiejętność dzielenia się nią.
Danuta Prot
|
|
Niedziela, 12 czerwca
Zesłanie Ducha Świętego
tekst: Rdz 11, 1-9; Dz 2, 1-11
1. Dlaczego pierwszym darem
Ducha był dar języków? Pomyśl o tym przez chwilę w kontekście czytania z
księgi Rodzaju. Zobacz, że kiedy człowiek chciał zbudować wieżę,
dotykającą wierzchołkiem nieba (czyli w symbolicznym obrazie chciał
dosięgnąć Boga, chciał Go zdobyć, opanować i "zająć" Jego miejsce), to
by temu zapobiec Bóg miesza ludziom języki. Ale ostatecznie przychodzi
Duch Św., by z tej naszej ludzkiej "wieży Babel" uczynić jeden lud - nie
próbujący "podbić" Boga, lecz lud Mu poddany - lud Chrystusowy. Rozważaj
ten niesamowity Boży plan. Jak on ma się do Twojego życia?
2. Nikt nigdy nie widział Ducha
Świętego. Wczytaj się w tekst z Dziejów Apostolskich i zobacz, jakimi
określeniami św. Łukasz opisuje zjawisko zesłania Ducha. Słowa, których
używa wskazują na ruch, dynamizm, życie. Daje się słyszeć szum, jakby
gwałtownego wiatru, ukazują się języki ognia... co to
oznacza? Ducha można rozpoznać po efektach Jego działania w naszym
życiu. Pojawienie się Ducha jest określane słowem "jakby" - ale liczy
się konkret, liczy się owoc, jaki przynosi w życiu. Popatrz na swoje
życie i zobacz w nim owoce Ducha. Możesz zajrzeć np. do Ga 5, 22, by
zobaczyć owoce, o których wspomina św. Paweł. Proś w dzisiejszej
modlitwie o wylanie Ducha Św., o Jego moc, nowe namaszczenie Nim - bez
Niego nie możemy być prawdziwymi chrześcijanami.
o. Grzegorz Ginter SJ
|
|
|